Napomoci ochraně klimatu jde i tím, že si budete vybírat ty správné produkty. Takové, které klimatu neškodí, ale naopak pomáhají. Jak se v nich zorientovat? Co znamená klimaticky pozitivní a co znamená klimaticky neutrální?
Klimaticky neutrální je „nula k nule“
Řada značek se snaží zavést produkt přijatelné pro klima. Jenže říct jen „napomáhající klimatu“ nestačí – to může být jen „zelený“ marketing, takzvaný green washing. K tomu, aby značka nelhala, pak stačí i taková maličkost, že ve fabrice třídí odpad. Protože i tím klimatu napomáhá…
„Něco“ zeleného se stalo, ale to skvělé, co si za takovým nápisem běžný zákazník představuje, může být od pravdy pěkně daleko.
Je daleko lepší vsadit na certifikace nezávislých institutů. Stejně jako například věříme, že zelená zebra nebo logo bio jsou (a opravdu jsou) prověřené výrobky bez pesticidů, jejichž pěstování je k naší planetě šetrnější…
Nezávislé instituty, výzkumníci, odborné ústavy, řada z nich v Česku i ve světě zkoumá dopady jednotlivých výrobků na planetu. Protože se malé značky i velké korporace snaží o udržitelnější podnikání, ověřují jejich kroky a počítají dopady.
Mnoho značek tak je „klimaticky neutrální“ – znamená to, že vypouštěné emise do ovzduší, které vznikají třeba při přepravě nebo výrobě vykompenzují „nula k nule“. Většinou probíhá tato kompenzace za pomoci offsetových programů, v nichž se emise kompenzují vysazováním stromů. Některé továrny navíc využívají zelenou energii.
Celosvětové první klimaticky pozitivní příkrmy: co to je
Značka HiPP se dlouhodobě zapojuje do ochrany planety, protože chce, aby naše děti a vnoučata zdědily svět, ve kterém stojí za to žít. Jedním z velkých kroků je uvedení celosvětově prvních příkrmů ve skle, které jsou klimaticky pozitivní. Vrací tak přírodě víc, než si z ní berou. Nejenže emise výrazně redukují, ale ještě je několikanásobně kompenzují.
„Být klimaticky neutrální už nestačí,“ říká Stefan Hipp, potomek zakladatelů značky, který vždy ručí za kvalitu svým jménem.
Společnost HiPP spočítala všechny emise relevantní pro klima spojené s výrobou klimaticky pozitivních skleniček, z polí až po sklady obchodníků, a výsledky si nechala potvrdit nezávislým certifikačním orgánem TÜV Nord AG. Kde je to možné, emise snižují, a ty, kterým nelze zabránit, se kompenzují prostřednictvím projektů zaměřených na ochranu klimatu.
Jeden z nich se soustřeďuje na dlouhodobé vázání uhlíku v zemědělské půdě díky tvorbě humusu. „Každá hrst půdy je malý zázrak pro naše podnebí. Milióny a milióny mikroorganizmů, které žijí ve zdravé půdě, přeměňují zbytky rostlin na cenný humus, jenž váže uhlík. Tohoto principu využíváme v našich globálních projektech na ochranu klimatu,“ uvádí pan Stefan Hipp. Bio farmaření je pro naše klima to nejlepší. I proto jsou skleničky HiPP nejen klimaticky pozitivní, ale samozřejmě také v bio kvalitě.
Kolik HiPP kompenzuje emisí?
Za každou skleničku vykompenzuje přibližně 350 gramů emisí oxidu uhličitého, které poškozují klima. Při přepočtu na průměrnou roční produkci CO2 jednoho Čecha tak HiPP vykompenzuje emise 2760 obyvatel, což pro lepší představu odpovídá kompenzaci emisí CO2 všech obyvatel Nebušic.